Partner serwisu
Komunikacja

Solingen podsumowuje projekt rozwoju floty trolejbusów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
29-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Solingen podsumowuje projekt rozwoju floty trolejbusów
fot. Felix O, CC BY-SA 2.0, commons.wikimedia.org
Niemieckie miasto Solingen w ostatnich latach znacząco rozwijało system trolejbusowy. Miasto udało się uzyskać założony cel udziału trolejbusów w obsłudze transportu publicznego na poziomie 76 proc.

Solingen ruszyło z projektem w 2016 roku. Same przygotowania do realizacji przedsięwzięcia rozpoczęły się jednak rok wcześniej. Wówczas władze miasta zastanawiały się nad kwestiami związanymi z wymianą dotychczasowego taboru. Miasto połączyło więc siły z pobliskim Wuppertalem (oba miasta łączy linia trolejbusowa) i powstała grupa robocza EBus2020. Opracowano pomysł zakupu trolejbusów wyposażonych w baterie, co umożliwi realizację transportu publicznego również poza odcinkami z siecią trakcyjną. Przewidywano, że trolejbusy bateryjne zastąpią wszystkie autobusy z silnikiem diesla. Ostatecznie plan zredukowano i zaplanowano, że 76 proc. pracy przewozowej w ramach komunikacji miejskiej obsługiwać będą właśnie trolejbusy. Wcześniej poziom ten utrzymywał się na pułapie 64 proc.

Chęć władz miasta do zwiększania udziału transportu elektrycznego w obsłudze połączeń poskutkowała wymianą autobusów spalinowych na trzech wybranych liniach – 691, 694 i 695. Konieczny był zakup nowych wozów, który nie byłby możliwy bez wsparcia państwa. Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu przekazało Solingen na ten cel kwotę ponad 15 mln euro.

Początki projektu stworzenia w Solingen floty trolejbusów bateryjnych były jednak skromne. Poza projektem, który zyskał wsparcie ministerstwa, miasto zamówiło na początek cztery Trollino 12 Solarisa z osprzętem Kiepe Electric. Dostawy rozpoczęto w styczniu 2018 roku. Do obsługi podróżnych trafiły dopiero w maju. Miasto bacznie przyglądało się głównie efektywności napędu bateryjnego. Początkowo wyniki nie były zbyt optymistyczne, gdyż trolejbusy przez kilka miesięcy zmagały się z tzw. chorobami wieku dziecięcego. Pojazdy wymagały wymiany części konstrukcji oraz napędu elektrycznego. Po rozwiązaniu problemów, eksploatacja trolejbusów elektrycznych została oceniona ponownie i tym razem bardzo pozytywnie. Do tego stopnia, że gdy ministerstwo przekazało wreszcie miastu finansowe wsparcie, możliwe było pozyskanie od Solarisa kolejnych 32 Trollino wyposażonych w baterie. Zamówienie podzielono na pojazdy standardowej długości i przegubowe.

Testowanie pojazdów zakończyło się z końcem 2019 roku. Postanowiono wtedy wycofać autobusy spalinowe z linii 695 i zastąpiono je trolejbusami. Zwiększyło to udział transportu elektrycznego w Solingen z 64 do 70 proc. Kolejna zmiana nastąpiła w styczniu 2024 r., kiedy to na liniach 691 i 694 również pojawiły się trolejbusy z bateriami. Zwiększyło to udział tego rodzaju transportu do 76 proc.

Miasto nadal czeka na wszystkie trolejbusy z zamówienia, gdyż do tej porty nie wszystkie dotarły do zamawiającego. Zerwane łańcuchy dostaw spowodowane pandemią, a także druga faza wojny na Ukrainie wpłynęła również na produkcję w Kiepe Electric, co przełożyło się na powtarzające się opóźnienia w dostawach pojazdów. Na początku czerwca 2024 r. kursował na razie tylko jeden z ośmiu ostatnich zamówionych trolejbusów Trollino 12, których dostawy miały zakończyć się do 31 grudnia 2023 r.

Dodajmy, że nowo dostarczone trolejbusy bateryjne mają służyć nie tylko do obsługi tras z siecią trakcyjną. Mają także pozwolić elastyczniej zastępować istniejący tabor. Ze starszych trolejbusów nadal w eksploatacji jest 14 trolejbusów Van Hool AG 300T z lat 2002 i 2003 oraz 15 trolejbusów HESS SwissTrolley 3 (BGT-N2C) z lat 2008 i 2009. Wszystkie wyposażone są w dodatkowy silnik spalinowy jako rezerwowe źródło napędu. W kolejnych latach stare trolejbusy powinny zostać zastąpione 24 nowymi pojazdami, których dostawca zostanie wybrany w drodze przetargu ogłoszonego w marcu ubiegłego roku. Prawo opcji umożliwi rozszerzenie zamówienia do 30 sztuk.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MZK Toruń z umową na autobusy hybrydowe

Komunikacja

MZK Toruń z umową na autobusy hybrydowe

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2024

Kombus z jedną ofertą na przegubowce

Komunikacja

Kombus z jedną ofertą na przegubowce

Jakub Rösler 24 czerwca 2024

Kanada. Vancouver kupuje do 512 trolejbusów

Komunikacja

Kanada. Vancouver kupuje do 512 trolejbusów

Przemysław Farsewicz 20 czerwca 2024

Toruń rozstrzyga przetarg na autobusy hybrydowe

Komunikacja

Toruń rozstrzyga przetarg na autobusy hybrydowe

Jakub Rösler 14 czerwca 2024

16 trolejbusów Solarisa wzmocni transport w Solingen

Komunikacja

Zobacz również:

MZK Toruń z umową na autobusy hybrydowe

Komunikacja

MZK Toruń z umową na autobusy hybrydowe

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2024

Kombus z jedną ofertą na przegubowce

Komunikacja

Kombus z jedną ofertą na przegubowce

Jakub Rösler 24 czerwca 2024

Kanada. Vancouver kupuje do 512 trolejbusów

Komunikacja

Kanada. Vancouver kupuje do 512 trolejbusów

Przemysław Farsewicz 20 czerwca 2024

Toruń rozstrzyga przetarg na autobusy hybrydowe

Komunikacja

Toruń rozstrzyga przetarg na autobusy hybrydowe

Jakub Rösler 14 czerwca 2024

16 trolejbusów Solarisa wzmocni transport w Solingen

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5